שאלון
בדיקת זכאות
החזרי מס

הקמת עסק חדש והפעלתו

יזמות עסקית, המביאה לפתיחה ולהקמה של עסק חדש, מחייבת קבלת ייעוץ מקצועי בתחילת הדרך. ייעוץ זה קריטי בעיקר כשזה נוגע לפתיחת תיקים ברשויות המס. בהמשך מומלץ לקבל ליווי

חשבונאי צמוד, לצורך בקרת שוטפת וקבלת החלטות עסקיות דינמיות, הנובעות מניתוח הפעילות העסקית. במאמר זה נסקור את השלבים המינהליים שיש לבצע על מנת לפתוח ולהקים עסק חדש.

 

קבלת החלטות 

 

ראשית, רצוי להחליט מהי המסגרת בה כדאי לפעול: האם כעצמאי, להיות חלק משותפות, או לשקול הקמת חברה. לכל מסגרת יש יתרונות וחסרונות. הגודל במקרה זה כן קובע. באופן עקרוני, ככל שהפעילות העסקית הצפויה גדולה יותר, מומלץ לפעול במסגרת שותפות או חברה. רוב העסקים מוקמים ופועלים בשלב הראשון כיחיד עצמאי. כשהעסק מתרחב והמחזורים גדלים, הוא מתחיל לפעול במסגרת חברה.

 

 

רישום ברשויות המס ובביטוח לאומי

 

השלב הראשון בהקמת העסק הוא לפתוח חשבון בנק עסקי נפרד, שרק באמצעותו תנוהל הפעילות העסקית. השלב הבא הוא רישום ברשויות המס: במע"מ, במס הכנסה ובביטוח לאומי.

מע"מ – תחילה יש להירשם בסניף מע"מ הקרוב לאזור המגורים או העסק, במעמד של עוסק מורשה או עוסק פטור. אם נרשמים כעוסק פטור צריך לדווח למע"מ פעם בשנה. אם נרשמים כעוסק מורשה, מקבלים פנקס דיווח אשר באמצעותו משלמים ומדווחים פעם בחודש או פעם בחודשיים.

מס הכנסה – במקביל יש להודיע למס הכנסה על פתיחת העסק ועל מהות העיסוק, על מנת שמס הכנסה יפתח תיק וישייך אותו לענף המתאים. בנוסף, יש להודיע האם בכוונת העסק להעסיק עובדים. אם כן, במס הכנסה יפתחו לעסק תיק נוסף שיהיה תיק הניכויים.

מס הכנסה ישלח פנקס מקדמות, שבאמצעותו יש לשלם פעם בחודש או פעם בחודשיים מקדמות מס. מקדמות המס הן תשלומים על חשבון המס הכולל לשנת מס מסוימת. דרך נוספת לתשלום המס היא באמצעות ניכוי מס במקור. פעולה זו נעשית על ידי לקוחות העסק שחלקם מחויבים לנכות מס במקור מהתשלומים עבור העסק שלך. יש לציין שבכל שנה צריך להגיש למס הכנסה דוח מסכם על כל ההכנסות מכל המקורות של השנה שחלפה ואחת למספר שנים ישנה דרישה להגיש הצהרת הון – הצהרה על ההון הפרטי והעסקי.  

ביטוח לאומי – בביטוח לאומי צריך להירשם ולמלא טופס דין וחשבון, ולדווח על התחלת הפעילות העסקית. זאת על מנת לקבוע את המעמד החדש כעצמאי ובעיקר כדי שיהיה כיסוי במקרה של פגיעה בעבודה. המוסד לביטוח לאומי ישלח פנקס לתשלום מקדמות דמי ביטוח ומס בריאות, בהתאם לגובה ההכנסה המוצהרת ובהמשך לפי ההכנסה בפועל. גם כאן יש להודיע האם יועסקו עובדים. אם כן, המוסד לביטוח לאומי יפתח תיק מעסיקים וישלח פנקס לתשלום. יש לדווח כל חודש בגין העובדים השכירים שהועסקו בחודש הקודם. כל עובד שכיר המועסק אצלכם יצטרך למלא טופס 101. 

כמה מילים לסיום

זהו. מבחינה רשמית העסק הוקם. רצוי לפנות לבית דפוס ולהדפיס חשבוניות וקבלות. יש לנהל מערכת ספרי חשבונות, ספרי הזמנות וספרי לקוחות לפי דרישות והוראות רשויות המס. הוראות התיעוד של רשויות המס הן בהתאם לגודל ולאופי העסק.

 

ביטוחים – לקצץ בהוצאה, כן או לא?

 

לרובנו יש ביטוחים כאלה ואחרים: ביטוחי רכב, ביטוחי דירה, ביטוחי חיים, ביטוחי בריאות וסיעוד, ביטוחי מנהלים וכו'. יש אנשים שמנסים לקצץ בהוצאה על הביטוחים אף "לעשות בהם סדר". אבל הבעיה היא שהם לא יודעים איך, למה וכמה ובסופו של דבר ההוצאה על הביטוחים נשארת בעינה.

 

הדילמה הנצחית: האם אנחנו "מבזבזים" כסף על ביטוח או שמדובר בהשקעה?

 

ביטוח עולה ביוקר, וההרגשה היא שמשלמים סתם, כי המוצר שמקבלים בתמורה הוא לא מוחשי אלא ערטילאי. מצד שני, רובנו בדעה שתמיד עדיף שנשלם ושיהיה ושלא נשתמש, מאשר שנשלם עליו וגם נצטרך להשתמש בו, מכיוון שבביטוח אף פעם לא מרוויחים (חוץ מחברת הביטוח כמובן).

 

 

מהם סוגי הביטוחים הקיימים כיום?

 

הביטוח מתחלק לשני תחומים עיקריים: ביטוח רכוש / אלמנטרי וביטוחי חיים.

בביטוחי רכוש למיניהם (למשל: ביטוח רכב או דירה), המחיר הוא הקובע. לכן, מחובתכם לעשות סקר מחירים בין החברות השונות. נציין כי מחירי ביטוח החובה של הרכב מפורסמים באינטרנט דרך המפקח על הביטוח.

הבעיה שלנו היא בביטוחי החיים והבריאות, ששם קיימת "חגיגה". חוסר הידע של הציבור משווע. מכירת הביטוחים נעשית על בסיס מוטעה, עקב הידע המצומצם או יותר נכון חוסר התמצאות של המבוטחים בנושא. כמו כן, חוזה הביטוח (הפוליסה) הוא מסמך משפטי עם הגדרות מסובכות ועם הרבה אותיות קטנות שאף אחד לא קורא אותן אלה חותמים "בלנקו", כמו שחותמים על הלוואה בבנק – "תחתום  כאן, כאן וכאן".

אסור להקל ראש בדבר השאלה האם לעשות ביטוח חיים ובריאות. זו אחת ההמלצות החשובות ביותר למשפחה לעשות כן, מאחר ומדובר בביטוח שעושה לפעמים את ההבדל בין קריסת משפחה לבין הצלתה. ראוי לציין שבשנים האחרונות נקבעו כללים חדשים על ידי המפקח על הביטוח. כל ביטוחי החיים / הבריאות מחייבים את חברת הביטוח, ובעיקר את הסוכנים, להחתים את הלקוח על טופס גילוי נאות שבו מסבירים למבוטח בראשי פרקים ובשפה ברורה יותר על מה הוא חותם ועל מה הוא מבוטח. 

אחת הבעיות הנפוצות היא כפילות בביטוחים, כשבעיקר מדובר על ביטוחי אובדן כושר העבודה. כלומר, למרות שאתם משלמים פעמיים על אותו כיסוי ביטוחי, אם יקרה חס וחלילה מקרה, תקבלו פיצוי רק מאחד מהביטוחים ולא משניהם.

 

במה כן אפשר לקצץ ולהפחית עלויות?

 

  • תשלומי ביטוח כפולים של אובדן כושר עבודה. תעריף הפרמיה בגין אובדן כושר עבודה גבוה יחסית בהשוואה לשאר ענפי הביטוח. הפיצוי בגין אובדן כושר עבודה משולם בגובה של 75% מההכנסה הממוצעת ב- 12 החודשים האחרונים. לכן, אם יש לדוגמה ביטוח מנהלים שבדרך כלל כולל מרכיב של אובדן כושר עבודה שמכסה את המשכורת, ובנוסף יש ביטוח פרטי של אובדן כושר עבודה, אז שילמנו פעמיים על אותו כיסוי וחבל, פה אפשר לצמצם.
  • כיסויים לא רלוונטיים שמשלמים עליהם. לדוגמה, רווק שמשלם על קצבת שארים לאישה ולילדים שאין לו עדיין, או לחלופין – ילדים שמשלמים פרמיה בלי ידיעתם על ביטוח המכסה את הוריהם בקצבת שארים, במקום לצבור כספים לטובת קצבת הפנסיה שלהם.
  • תשלומים כפולים על שירותים רפואיים. הבעיה הכאובה ביותר היא ביטוחי הבריאות. אם בביטוחי החיים מקבלים כסף בקרות מקרה, אז בביטוחי הבריאות מקבלים בעיקר שירותים רפואיים. מכיוון שביטוח הבריאות הפרטי המשמש כרובד ביטוחי שלישי, אזי צריך לבדוק אילו כיסויים קיימים בביטוח המשלים מטעם קופות החולים. בהרבה מקרים תגלו שישנם שירותים כפולים בביטוח הפרטי ובביטוחים המשלימים למיניהם של קופות החולים.

אז שלא תגידו שלא אמרנו לכם. החיסכון שאתם יכולים ליצור הוא ודאי, ולאורך זמן מדובר בהרבה מאוד כסף. המסקנה המתבקשת היא לבדוק ולקבל ייעוץ נכון מהעוסקים בתחום. זה שווה וזה כדאי.

 

 

 

פרטי התקשרות

בילו סנטר בנין 1 (חניה חינם)
משרד: 08-9362323
פקס: 052-8222782
נייד: 052-8222782
yaronbd1@bezeqint.net

איך להגיע

יצירת קשר